Research; zoeken in alle hoeken
Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?
Deze vragen willen niet alleen je lezers beantwoord krijgen, ook als schrijver moet je de antwoorden op deze vragen helder krijgen. Dit begint bij goede en soms diepgravende research. Daarmee vinden wij de antwoorden die we zoeken die we vervolgens in de teksten en artikelen kunnen beschrijven. Uitgebreide research komt elk artikel of elke tekst altijd ten goede.
Al het begin is moeilijk, maar als je eenmaal begint met research is het soms moeilijk om weer te stoppen. Internet vormt een eindeloze bron aan informatie. Om nog maar te zwijgen over wat kranten, tijdschriften, documentaires, enzovoort kunnen toevoegen. Toch is niet alle informatie relevant en betrouwbaar voor jouw artikel of interview. Daarom hierbij een paar tips om het informatief en overzichtelijk te houden.
Google is je beste vriend



YouTube en TED Talks
Heb je een paar minuten extra voor je vooronderzoek, google dan eens op TED Talks. Deze website verzamelt video’s van experts op het gebied van Technology, Entertainment en Design (TED). De kennis die je hier opdoet, kun je in veel gevallen één op één gebruiken in je artikel of voorleggen als input bij een interviewkandidaat, en hem of haar een reactie uit te lokken.
Overzicht
creëren
Kortom, genoeg mogelijkheden om je artikel of interview tot in de puntjes voor te bereiden. Jij hoeft alleen nog maar die puntjes op de i te zetten.
Tekst: Laura Timmermans (Tekstschrijver/Journalist bij Stijlmeesters)