Hoe en waarom maak je een infographic?

Door Stijlmeesters Woensdag 6 mei 2020
Hoe en waarom maak je een infographic?

Met infographics kun je een grote hoeveelheid informatie of redelijk gecompliceerde verhalen op een eenvoudige en mooie manier visualiseren. Dat is handig als je de lezer wilt helpen om de informatie snel te begrijpen. Óf als uiteenlopende doelgroepen je infographic te zien krijgen. Er zijn verschillende manieren en redenen om een infographic te maken. Wij geven je hier diverse tips hoe je dit kunt doen, of hoe je de maker van jouw infographic kunt instrueren. 

Geen enkele tekst is voor een hele brede waaier aan doelgroepen geschikt. Waar de ene lezer zal denken ‘Ze denken zeker dat ik een kind ben?’ zal de andere lezer bij die tekst denken ‘Waar gáát dit over?’. Een infographic daarentegen leent zich erg goed voor het aanspreken van meer uiteenlopende doelgroepen. Toch moet je ook bij dit communicatiemiddel eerst bedenken voor welke doelgroep(en) je deze maakt, dus dat is direct je eerste stap.

Voorbereiding
  • Bedenk in welk medium je de infographic gaat publiceren. Een website, PowerPoint presentatie, spandoek of drukwerk vragen elk om een andere aanpak.
  • Zoek op websites enkele voorbeelden van infographics om een vorm te vinden die jou aanspreekt.
  • Versimpel de tekst en kort hem zo ver mogelijk in - samen met de tekstschrijver - maar hou de essentie overeind (natuurlijk heb je eerst de content nodig, maar daarover gaat deze blog niet).
  • Geef de verhaallijn een duidelijke kop en staart.
  • Hou de grote lijn van het verhaal in de gaten. Sla detaillering over (hoewel een enkel belangrijk detail veel kan verhelderen).

Aan de slag
Heb je het bovenstaande afgevinkt? Dan kun je aan de slag met het infographic design, of je kunt de grafisch vormgever waarmee je samenwerkt instrueren.

  • Ontwerp in een programma dat je prettig vindt, zoals Adobe InDesign, Adobe Illustrator of PowerPoint. Of zoek websites die allerlei ‘invul’-grafics aanbieden, met daarop infographic templates. Je kunt ook met eigen schetsen en teksten naar een professioneel ontwerper stappen.
  • Houd de illustraties (poppetjes, grafieken en dergelijke) in dezelfde stijl. Te veel variatie leidt af.
  • Het gebruik van kleur maakt infographics vrolijker en kan verhelderend werken, maar pas op; maak er geen potpourri van kleuren van. Bepaal vooraf een kleurenschema. Hier geldt; beperk jezelf tot het noodzakelijke/zinvolle.
  • Gebruik een aantal (tussen)koppen, zodat lezers de infographic snel kunnen scannen.
  • Gebruik één lettertype. Daarbinnen kun je wel met ‘dun’, ‘dik’, groot en klein variëren om belangrijkere elementen te accentueren. Houd er rekening mee dat onderkast (kleine letters) veel prettiger leest.
  • Maak je infographic aantrekkelijk, maar doe nooit iets alleen omdat jij het mooi vindt. Bedenk steeds dat het een ‘dienstbaar’ communicatiemiddel is dat mensen goed moeten kunnen begrijpen en lezen.


Heb je de infographic af, vraag dan aan anderen of zij hem leesbaar en begrijpelijk vinden. Zo nee: schaaf nog verder, zo ja: publiceren maar!

Ervaring
Bij Stijlmeesters hebben we ruime ervaring met vormgeving. Wij kunnen je uitstekend helpen om die ingewikkelde tekst om te zetten in heldere infographics. Lees ook onze volgende blog over de inzet van interviews in de communicatie.
Meer info over wat wij doen kun je vinden op deze pagina.


Volgend bericht Vorig bericht