Bewust Veilig-dag 2024 en 2023

Van website en social media tot video en webshop

Jaarlijks organiseren Bouwend Nederland, Techniek Nederland, OnderhoudNL en Aannemersfederatie Nederland de Bewust Veilig-dag. Tijdens deze dag staan honderden bedrijven in de bouw, techniek en onderhoud extra stil bij veiligheid op het werk.

De volledige communicatie van de Bewust Veilig-dag 2023 en 2024 was in handen van Stijlmeesters. We bedachten de slogans (“Bewust Bezig = Bewust Veilig” en "Veiligheid versterkt als je samenwerkt") van deze edities, hielden de website en social media-kanalen bij, maakten campagnevideo's, schreven diverse nieuws- en persberichten én produceerden de Bewust Veilig-krant.

De klantvraag

Het was de zevende en achtste keer dat de vier brancheverenigingen samen de Bewust Veilig-dag organiseerden. Toch kregen we de vrije hand in het aankleden van de campagne, de website en de social media-kanalen. Inhoudelijk waren er natuurlijk wel een aantal wensen, zoals welke initiatieven we onder de aandacht moesten brengen, maar we waren vrij in de invulling hiervan. 

In de maanden in aanloop naar de Bewust Veilig-dag werd ons geregeld gevraagd om extra content te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de video's waarmee we de campagne levendig hielden en diverse nieuwsberichten en nieuwsbrieven om de deelnemers op de hoogte te houden. Ook verzorgden we de volledige inhoud van de Bewust Veilig-krant, een gratis krant die diverse veiligheidsonderwerpen behandelt. De onderwerpen kregen we aangeleverd, waarna we zelf interviews hielden met enkele experts om input te krijgen voor de artikelen. 

Nieuw sinds 2023 was de Bewust Veilig-webshop. Hier konden bedrijven diverse promotieartikelen bestellen om de Bewust Veilig-dag onder hun eigen personeel en relaties te promoten. Deze webshop hebben we zelf opgezet en bijgehouden.
Een half jaar voor de Bewust Veilig-dag startten we al met de campagne.

Onze aanpak

De eerste stappen van deze campagne zetten we al in oktober, een halfjaar voor de Bewust Veilig-dag in maart. Samen brainstormden we over het logo, de slogan, de vormgeving, de campagnevideo's en de verdere invulling van de campagne. Met de uitkomst van deze sessie gingen we aan de slag, waarna de website en de video al snel online stonden. 

In de maanden die volgden bleven we druk bezig met de campagne. We hielden alle deelnemende bedrijven bij op de website, schreven nieuws- en persberichten en maakten content voor social media. Daarnaast hielden we ons bezig met de organisatie van bijvoorbeeld de webshop en de online toolboxen die tijdens de Bewust Veilig-dag zelf werden georganiseerd. Ook op de dag zelf waren we hier nauw bij betrokken.

Het eindresultaat

Na een succesvolle Bewust Veilig-dag in 2023 met een totaal van 695 deelnemende bedrijven werd in 2024 het recordaantal deelnemers met 935 ruimschoots overtroffen. Ook werd gehoor gegeven aan onze oproepen aan bedrijven om hun initiatieven te delen via social media. Naast hun eigen leuke en creatieve ideeën zagen we ook onze eigen webshopartikelen en de Bewust Veilig-krant veelvuldig langskomen. Zo werd het dus een geslaagde editie; op naar de Bewust Veilig-dag 2025!