Zoekwoorden verwerken in je SEO-tekst

Door Stijlmeesters Woensdag 3 juni 2020
Zoekwoorden verwerken in je SEO-tekst

Gevonden worden op Google, dat willen we allemaal wel. En het liefst bij de eerste 5 á 10 resultaten. Op internet zijn genoeg handige tips te vinden hoe je jouw vindbaarheid in een zoekmachine zoals Google kunt vergroten. Als contentbureau schrijven wij met grote regelmaat webteksten die SEO-proof zijn. Een belangrijk onderdeel daarvan is een zoekwoordanalyse. Je moet namelijk eerst weten met welke woorden jouw doelgroep zoekt. De resultaten daarvan verwerk je dan in je tekst. Hoe pak je dat aan?

Er zijn diverse tools waarmee je een zoekwoordonderzoek kunt uitvoeren. De eerste stap is het invoeren van de zoekwoorden, maar die moet je wel eerst op een rijtje zetten. Met een beetje creativiteit kun je zelf al een groot aantal zoekwoorden rondom jouw product, dienstverlening of onderwerp bedenken. Heb je meer inspiratie nodig? Ook voor zoekwoordsuggesties zijn genoeg tools te vinden, neem bijvoorbeeld adresults.nl. Handig om je zoekwoordenlijst compleet mee te maken.

Zoekvolume en concurrentie
Nadat je de zoekwoordanalyse hebt uitgevoerd en een goed overzicht hebt van de resultaten, selecteer je enkele woorden die je kunt gebruiken in je tekst. Daarbij kun je bijvoorbeeld kiezen voor woorden met een hoog zoekvolume. Van deze woorden weet je zeker dat mensen er veel op zoeken, waardoor er een grotere kans is dat ze via die zoekopdracht op jouw website komen. Maar het nadeel van woorden met een hoog zoekvolume is dat je daarmee meer concurrentie hebt, en dat vermindert nou juist weer de kans om een websitebezoeker te ontvangen.

Short tail en long tail
Daarnaast heb je nog zoiets als short tail en long tail zoekwoorden. Short tail woorden zijn enkelvoudige woorden, die meestal een hoog zoekvolume en veel concurrentie hebben. Neem bijvoorbeeld ‘boekenkast’. Daartegenover staat een long tail woordcombinatie die uit meerdere losse woorden bestaat, en daardoor langer is. Bijvoorbeeld ‘boekenkast met laden en deurtjes’. Een long tail woord heeft een lager zoekvolume maar minder concurrentie. Het conversiepercentage (bezoekers aan de website die een actie ondernemen, zoals een aankoop of download) is bij een long tail zoekwoord meestal hoger dan bij short tail. Daarom is het handig om (ook) te kiezen voor long tail woorden in je webtekst. Maar makkelijker maakt dat het niet, want zo’n reeks woorden vergt natuurlijk meer creativiteit.

Nederlandse taal
Soms heb je te maken met zoekwoorden die niet in de juiste Nederlandse spelling en taalgebruik staan. Dat komt simpelweg doordat mensen op Google zoeken met foutief geschreven woorden. Bijvoorbeeld ‘communicatiebureau’ of ‘communicatie bureau’. Het eerstgenoemde is correct geschreven, maar in de zoekopdracht schrijft men het ook als twee losse woorden. Neem je dan de foutieve spelling over, omdat je daar (in sommige gevallen) beter mee kan scoren, of hou je de eer aan jezelf en schrijf je toch in goed Nederlands? Met de laatste optie loop je het risico om minder hoog in de Google-resultaten te eindigen.
Een slimme oplossing hiervoor is om beiden woorden te verwerken in één of meerdere goed gespelde zinnen, bijvoorbeeld: ‘Zoek je een bureau dat sterk is in communicatie? Dan is Stijlmeesters het perfecte communicatiebureau voor jouw opdracht!’.

Ons advies
Wij kiezen zelf altijd voor de juiste Nederlandse spelling. Leesbaarheid gaat bij ons boven SEO. Maar door creatief te schrijven en oplossingen te bedenken zoals bovenstaand voorbeeld, komen we altijd tot de beste combinatie van leesbaarheid en SEO-geschiktheid. Natuurlijk gebeurt er veel in overleg met de opdrachtgever. Wil jouw opdrachtgever vooral veel scoren op zoekvolume, overleg dan met elkaar welke woorden belangrijk zijn en op welke manier je ze denkt te verwerken in de tekst.

Trouwens, in deze tekst zitten zo’n 15 short tail en 20 long tail zoekwoorden verstopt!

Meer info over wat wij voor jou kunnen betekenen, vind je op deze pagina.


Volgend bericht Vorig bericht