Waarom zijn sociale media belangrijk en hoe zet jij ze in voor jouw bedrijf?

Door Stijlmeesters Woensdag 5 mei 2021
Waarom zijn sociale media belangrijk en hoe zet jij ze in voor jouw bedrijf?

Social media is een begrip én een marketingkanaal dat niet stil staat. 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder zijn actief op social media, en dit aantal blijft stijgen. Social media is niet alleen populair onder particulieren, maar social media is ook steeds belangrijker voor bedrijven. Het kanaal biedt vele voordelen voor bedrijven. Wanneer je als bedrijf actief bent op social media vergroot je het bereik waardoor de doelgroep jouw bedrijf eerder zal opmerken. Wel is het goed om onderzoek te doen naar de platformen waarop jouw doelgroep actief is, want pas dan benut je de kansen voor jouw bedrijf echt!

Wees actief

Met ‘wees actief’ op social media bedoelen we niet alleen dat je frequent een bericht post op je kanalen, maar ook dat je interactie aangaat met de doelgroep. Met regelmaat een bericht posten is belangrijk voor het genereren van een groot bereik. Maar antwoorden op reacties is misschien nog wel belangrijker. Zorg er dus voor dat je jouw publiek een stem geeft door content te posten waarop de doelgroep kan reageren. Likes zijn leuk maar interactie met de doelgroep is nog leuker en meer waard!

Creativiteit is een must

Naast aansprekende content, is creatieve en unieke content een must voor de social mediakanalen van jouw bedrijf. Je kunt social media uitstekend gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten. Het is natuurlijk goed om te leren van de grote bedrijven die succesvol zijn op social media zoals Bol.com, KLM of Dura Vermeer. Maar let op dat je niet dezelfde content post, want kopiëren werkt averechts. Bedrijven die succesvol zijn op social media plaatsen vaak content dat past bij hun bedrijf en hun verhaal. En dat vereist een eigen aanpak.

Herkenbaarheid

Zorg ervoor dat de creatieve content die je plaatst herkenbaar is voor de doelgroep. Dit kun je doen door de content met een vaste huisstijl te posten. Denk hierbij aan een keuze voor formeel of informeel taalgebruik, een terugkerende visuele stijl of zorg ervoor dat het bedrijfslogo altijd aanwezig is. Een bedrijf dat dit goed doet is Bol.com. Bol.com is herkenbaar voor haar publiek door de donkerblauwe kleur, het logo dat in elke post duidelijk is vermeld en de humoristische content.

En nu? Ik wil starten!

Start met een onderzoek naar de socials waarop jouw doelgroep actief is. Weet je welke kanalen dat zijn, begin met het plaasten van creatieve en unieke content in jouw vaste huisstijl. Kun je bij deze acties hulp bij gebruiken of wil je meer weten over social media? Neem dan gerust contact met ons op voor advies. Wij helpen graag met het creëren van geschikte content voor jouw social mediakanalen!


Volgend bericht Vorig bericht