Stap voor stap naar de perfecte projectbeschrijving

Door Stijlmeesters Dinsdag 19 mei 2020
Stap voor stap naar de perfecte projectbeschrijving

Sommige projecten zijn dermate bijzonder of typerend dat ze een eigen podium verdienen. Een beschrijving waardoor iedereen kan lezen en zien wat dat project zo uniek maakt. Een projectbeschrijving is hét uitgelezen middel om je publiek te tonen hoe dit project tot stand kwam, wat de bijzonderheden waren bij de realisatie en waarom het als voorbeeld dient. Hoe maak je nu een goede projectbeschrijving en waar moet deze aan voldoen?

Zoals ook bij persberichten het geval is, is het belangrijk om je bij het maken van een projectbeschrijving aan een vast format te houden. Een pakkende kop (titel), die interesse wekt en nieuwsgierig maakt naar de inhoud van de projectbeschrijving is daarbij belangrijk. Het is de kunst om de kop kort te houden en toch een tipje van de sluier over het onderwerp op te lichten, zonder direct alle informatie prijs te geven.

Introductie
Behalve de kop kun je ook een chapeau (boven de kop) of onderkop (onder de titel) aan de projectbeschrijving toevoegen. Een chapeau en onderkop bevatten belangrijke informatie over het onderwerp die niet in de kop passen. Het toepassen van een onderkop of chapeau is optioneel; doe dit dus alleen als het echt iets toevoegt aan de reden om de projectbeschrijving te lezen.

Volg de kop en eventuele onderkop of chapeau op met een opsomming van informatie die antwoord geeft op een aantal van de belangrijkste vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Dit beknopte stukje tekst is de introductie. Niet alle antwoorden op de bovengenoemde belangrijkste vragen hoeven erin, maar het moet je lezer wel lokken tot het lezen van je projectbeschrijving. De introductie bevat daarom de belangrijkste informatie over het project. Maak de introductie niet te lang. Zorg ervoor dat de inleiding niet langer is dan vijf regels.

Lead
Formuleer de introductie en de rest van de projectbeschrijving altijd op zo’n manier dat deze ‘oprolbaar’ is: de belangrijkste informatie aan het begin van het artikel en de minder belangrijke details, achtergronden en uitweidingen onderaan. De eerste alinea die na de introductie komt, heet de lead en is bij voorkeur korter dan de overige alinea’s. In de lead leidt je de omschrijving van het project verder in. Schrijf ook die eerste alinea altijd op zo’n manier dat deze je publiek prikkelt om verder te willen lezen; maak je lezer nieuwsgierig naar de rest van de projectbeschrijving! Deze tekst mag wat minder feitelijk zijn, en kan ook citaten bevatten.

De alinea’s die volgen na de lead gaan dieper in op de inhoud van het project. Plaats volgens het principe van de oprolbaarheid de belangrijkste informatie in de bovenste alinea’s en de minder belangrijke details onderaan in de projectbeschrijving. Afhankelijk van de schrijfstructuur die je kiest kun je ervoor kiezen de omschrijving van het project te voorzien van citaten van betrokkenen bij het project.

Beeldmateriaal en laatste check
Beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden. Je projectbeschrijving zal nog beter tot de verbeelding spreken wanneer je een aantal foto’s van het project en/of de projectwerkzaamheden toevoegt. Ook een video versterkt de projectbeschrijving. Kies bij voorkeur afbeeldingen die voor zichzelf spreken en geen toelichting nodig hebben.

Is je projectbeschrijving af? Leg deze als het kan dan even een dag te rusten en kijk er later nog eens met een frisse blik naar of vraag een collega om kritisch naar het stuk te kijken. Zo haal je die kleine foutjes eruit waar je tijdens het schrijven overheen kijkt. Als je mensen hebt geïnterviewd om meer over het project te leren, vergeet dan niet om de projectbeschrijving ook aan hen voor te leggen.

Projectbeschrijvingen op maat
Een passende projectbeschrijving maken is geen abc’tje. Mocht je hulp nodig hebben bij het schrijven van stuk over een project dan staan wij voor je klaar! Wij hebben jarenlange ervaring met het opstellen van projectbeschrijvingen die precies voldoen aan de eisen die hiervoor gelden. Neem vrijblijvend contact met ons op als je wilt weten wat we allemaal voor je kunnen doen. Dit kan via de mail, telefonisch, of via social media. Ben je ook geïnteresseerd in de rol van nieuwsbrieven in je bedrijfscommunicatie? Lees dan ook ons volgende blog hierover!

Meer info over wat wij doen vind je op deze pagina.


Volgend bericht Vorig bericht