Schrijven voor de juiste doelgroep

Door Stijlmeesters Maandag 15 augustus 2022
Schrijven voor de juiste doelgroep

Zet je vingers op het toetsenbord en schrijven maar. Natuurlijk, je kunt gewoon teksten schrijven zoals jij dat leuk vindt, maar kijk er dan niet gek van op als jouw doelgroep ze niet of nauwelijks leest. Weten wie je doelgroep is, is ontzettend belangrijk. Zij zijn de mensen waarvoor je alle moeite doet, die je wil bereiken. Maar hoe? We geven je wat tips.
 
Vind het antwoord op drie cruciale vragen en je kunt bepalen wie jouw doelgroep is. Wie wil je bereiken? Wat houdt hen bezig? Waar zijn ze te vinden?
 
Wie wil je bereiken?
Stel, je verkoopt meubels. Wil je die slijten aan jongeren, gezinnen of ouderen? Bepaal bij welke doelgroep jouw product het beste past. Uiteraard kan iedereen de meubels kopen, maar er is altijd een groep die het meest geschikt is. Daarom is het van belang dat je je focust op de belangrijkste groep.
 
Door het opstellen van een ijkpersoon of fictief karakter (ook wel persona genoemd) houd je altijd voor ogen voor wie je schrijft. Denk bijvoorbeeld na over het geslacht, leeftijd, beroep, hobby’s, samenstelling van het gezin, etc. Let wel, het is een richtlijn, niet iets om je krampachtig aan vast te klampen. Het kan dan namelijk al snel een beperking worden.
 
Er is nog een reden om te bepalen voor wie je schrijft, namelijk de tone of voice. Die bepaalt of je wat losser of zakelijker schrijft, wat netter of juist met meer populaire of Engelse termen om bijvoorbeeld jongeren aan te spreken.
 
Wat houdt ze bezig?
Wanneer je jouw fictief ijkpersoon hebt vormgegeven, kun je nadenken over wat hem/haar bezighoudt. Ben je modeontwerper en bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit tieners dan scoor je vaak pas goed door een bekende influencer met duizenden volgers jouw kleding te laten dragen. In zo’n geval heeft het weinig nut om een statisch bericht te schrijven over een willekeurig, onbekend model met jouw kleding en daarmee de nieuwe herfstcollectie aan te kondigen.
 
Voor de nodige afwisseling kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van zogenaamde inhaakkalenders. Hierin staan allerlei (soms vergezochte) ‘feestdagen op’. Denk daarbij aan de Dag van de Olifant, Dag van de Innovaties of Duurzame Dinsdag. Kun je een link leggen tussen deze dagen en jouw doelgroep? Maak daar dan gebruik van!
 
Waar zijn ze te vinden?
Zit jouw doelgroep op Instagram of Snapchat of lezen ze vooral de regionale krant, maar jij plaatst nog iedere week berichten op Twitter en Facebook. Dan kunnen we stellen dat je de plank volledig misslaat. Na het beantwoorden van de bovenstaande twee vragen is dus erg belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Lezen ze de krant, kijken ze televisie of kijken ze vooral on demand, gebruiken ze sociale media en zo ja, welke platformen? Weten waar je doelgroep ‘zit’, maakt dat je ze gericht kunt bereiken.
 
Op platformen als Facebook en Instagram kun je berichten zelf promoten door middel van betaalde berichten. Jij bepaalt welke doelgroep, in welke regio jouw berichten te zien krijgt en zelfs wanneer ze deze zien. Ook al scrollen ze er vaak snel voorbij, ergens wordt de informatie toch in het onbewuste opgeslagen. Bovendien kun je op die manier ook een stukje naamsbekendheid creëren.
 
Word één met jouw publiek
De belangrijkste tip die we je kunnen meegeven is inleving. Leef je in in je doelgroep. Schrijf je iets over de graansector, maar heb je daar geen kaas van gegeten? Ga dan eens googelen, pak een vakblad en lees wat verhalen, spreek af met een paar mensen uit de sector en hoor hun verhalen aan. Zorg dat je veel informatie uit de eerste hand krijgt en voel waar mogelijk hun enthousiasme. Dat werkt vaak aanstekelijk en dat zie je terug in de artikelen en teksten die je over hun sector kunt schrijven.


Volgend bericht Vorig bericht