Schrijven van een script is het vertellen van een beeldverhaal

Door Stijlmeesters Dinsdag 7 juli 2020
Schrijven van een script is het vertellen van een beeldverhaal

Als content king is, dan is video queen. Een verhaal vertellen kan op veel manieren, maar gebruik je video dan doe je het op een elegante, toegankelijke wijze. Steeds vaker brengen bedrijven informatie via een video of animatie naar de doelgroep. En het publiek staat daar open voor, mits het verhaal helder, pakkend en logisch is opgebouwd. Veel hangt af van het scenario en het script, die beiden de basis vormen voor een goed communicerende video.

Wie een verhaal vertelt - of dat nu een thriller, een natuurfilm of een productpresentatie is - wil de aandacht van het publiek vasthouden en een emotie oproepen. Gebruik je video dan is het belangrijk dat de beelden niet alleen de aandacht van de kijker vasthouden, maar hem of haar ook overtuigen. Een serie mooie beelden achter elkaar verveelt al snel. Daarom moet je de beelden gebruiken om een overtuigend verhaal te vertellen.

Starten met scenario
Zo’n overtuigend verhaal start met een scenario; een beschrijving van de video waarin je het doel van het verhaal beschrijft en de rode draad van de video uiteenzet. Het is feitelijk ook een draaiboek waarin je in belangrijke mate al de structuur van de video bepaalt. Wie het scenario leest, kan zich een beeld vormen van de beginscène, de diverse onderdelen die het geraamte voor de video vormen, en de afsluiter. En niet onbelangrijk: aan de hand van het scenario kan een bedrijf die productie verzorgt inschatten welke kosten zij moet maken en welke faciliteiten er nodig zijn om de video te maken. Het is mede om die reden belangrijk dat het scenario in een bepaald format staat, zodat iedereen begrijpt wat hij of zij moet doen vooraf en tijdens het draaien van de video.

Uitgebreide beschrijving
Als de opdrachtgever het eens is met het scenario kun je - afhankelijk van het format van de video - een volledig script schrijven. Dit script beschrijft behalve wat je gaat zien ook wát er gezegd wordt in de video, door wie dit wordt gezegd en wanneer. Een script kan aanwijzingen bevatten voor de interviews (vragen en antwoorden), de tekst voor de voice-over, maar ook voor eventuele acteurs of stemacteurs. In bredere zin beschrijf je in een script wat er gebeurt in een video (kan ook een podcast of radioprogramma zijn).

Beelden in een storyboard
Naast tekst kan een script ook instructies bevatten voor andere geluiden en beschrijvingen van de beelden. In het meest uitgebreide script is het mogelijk de beelden uit te tekenen in de vorm van een storyboard. Zo kun je de producent en regisseur heel gericht sturen en zorgen dat de vorm én inhoud van de video voor iedereen duidelijk is. Overigens is het wel belangrijk dat de regisseur en cameraman hun creativiteit kunnen gebruiken om een visueel aantrekkelijk verhaal te maken. Daarom moet een script - afhankelijk van het doel van de video - zeker ook een bepaalde mate aan vrijheid bieden om een creatieve invulling aan de uitvoering te geven.

Vuistregels
De wijze waarop je een videoscript schrijft, is erg afhankelijk van het doel dat je ermee wilt bereiken. Toch zijn er een paar vuistregels die eigenlijk in elk script (en scenario) terugkomen. De belangrijkste zijn:

  1. Gebruik een duidelijke introductie, boodschap en afsluiter;
  2. Zorg dat de video bij het platform past - voor social media/YouTube, voor de bioscoop, voor een congres, of voor een header van je website;
  3. Gebruik zoveel mogelijk (sfeer)beelden, in de combinatie met voice-over of titels. Probeer interviews/‘talking heads’ te beperken;
  4. Houd het kort: bij video is het motto ‘less is more’

Tot actie oproepen
Het zal niet bij elke video passen, maar als je het publiek iets wil laten doen nadat ze de video hebben bekeken, dan moet je de video een activerend einde geven. Uiteraard wil je informeren en entertainen, maar daarna? Wil je bijvoorbeeld dat mensen je website bezoeken, hen aansluitend een artikel laten lezen of ze iets laten downloaden? Zorg voor een heldere ‘call-to-action’; zeker als de video online staat, kun je deze verrijken met een actieve link.

Van script tot video
Heb je ideeën voor een video en wil je hulp bij de realisatie ervan? Neem dan contact met ons op voor het samenstellen van scenario, script en indien gewenst ook het verzorgen van de volledige productie.


Volgend bericht Vorig bericht