Met storytelling gaat het over jouw ‘waarom’

Door Stijlmeesters Vrijdag 17 juli 2020
Met storytelling gaat het over jouw ‘waarom’

Stond je een keer geboeid te luisteren naar een ondernemer die op een netwerkborrel zijn succesverhaal vertelde? Dan was je in de ban van storytelling. Hetzelfde gebeurt in de kappersstoel, als jouw kapper vertelt waarom het knippen van die beroemde actrice een hoogtepunt in z’n loopbaan was. Met storytelling vertel je een authentiek en persoonlijk verhaal. Als je dat verhaal kunt inzetten in de communicatie en marketing van je bedrijf of organisatie dan blijkt dit vaak een razend effectief instrument.

Steeds vaker krijgt storytelling een prominente plek in marketing en communicatie. Dit komt omdat bedrijven en organisaties ontdekken dat klanten minder waarde hechten aan het ‘wat’ maar veel meer aan het ‘waarom’. Of, zoals Simon Sinek het zegt in zijn beroemde TEDtalk over de Golden Circle: ‘start with why’. Wat je maakt of levert en hoe je dit doet, is niet waarom mensen bij jou klant zijn of worden. Het gaat hen om het waarom; waarom maak of doe je wat je doet? Die waarom-vraag kun je met storytelling perfect overbrengen.

Obstakels overwinnen
Bij storytelling gaat het - als je het plat slaat - over een hoofdpersonage die zijn interne drijfveer uit de doeken doet; hoe hij of zij deze, na het overwinnen van allerlei obstakels, weet te realiseren. De lezer, kijker of luisteraar vindt in dit verhaal een boodschap of levensles die bij voorkeur nieuwe inzichten verschaft en tegelijk sympathie opwekt. De kern van zo’n verhaal gaat over de verandering die de hoofdpersoon ondergaat. Zet je zo’n verhaal in voor marketingdoeleinden dan koppel je het persoonlijke aan de doelstelling van je bedrijf of organisatie.

Op gevoelsniveau aan je binden
Zit je publiek op dergelijke verhalen te wachten? Jazeker, want een omschrijving van een product, strategie of organisatie is helemaal niet zo bijzonder. Het is juist jouw verhaal, jouw drijfveer, jouw visie, kennis en energie waarin mensen een onderscheidend vermogen ontdekken. Daarin zit je kans om een bedrijf of product naar een hoger niveau te tillen. Door jouw authentieke verhaal te vertellen, verbind je (potentiële) klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf.

Open en met vertrouwen
Hoe start je met storytelling? Bepaal eerst het publiek dat jouw verhaal straks gaat lezen. Als je dat weet, weet je ook waarmee je hen kunt helpen, inspireren of amuseren. De volgende stap is vertrouwen. Degene die het verhaal vertelt moet - als hij of zij het verhaal niet zelf maakt - vertrouwen hebben in de specialist die het verhaal schrijft en/of vormgeeft. Een goed geschreven verhaal voldoet aan deze criteria:

  • Persoonlijk
  • Authentiek
  • Prikkelend
  • Bevat een hoofdpersoon
  • Heeft een verhaallijn met gebeurtenissen


Die ingrediënten krijg je alleen als de hoofdpersoon open en met vertrouwen zijn verhaal kan doen.

Kwetsbaar en benaderbaar
Wie een verhaal schrijft, doet er goed aan dit verhaal in gedachten te schrijven voor één persoon: je partner, je vader of moeder, je collega, iemand die naast je zit. Als je die ene persoon het verhaal vertelt, gebeurt dit op een persoonlijke en actieve manier. Dit is echt anders dan wanneer je voor een groep mensen of een hele markt je verhaal opstelt. Storytelling is niet perfect, maar menselijk. Verhalen zijn benaderbaar, kwetsbaar en ‘likeable’. Hanteer je deze richtlijnen dan zal het publiek je behandelen als je vriend; je maakt diegene onderdeel van zijn of haar lifestyle en maak je echt verbinding.


En nu?
Ga je op zoek naar jouw ‘waarom’, naar je drijfveren en wil je vervolgens aan je ‘story’ werken?. En kun je daar wel een beetje hulp bij gebruiken, dan kunnen wij het verhaal ook voor je opschrijven.

Lees ook onze andere blogs, bijvoorbeeld over nieuwsbrieven, whitepapers en SEO-teksten schrijven


Volgend bericht Vorig bericht