Maak je verhaal oprolbaar

Door Stijlmeesters Dinsdag 5 juli 2022
Maak je verhaal oprolbaar

Kop, intro, eerste alinea, tussenkop, alinea, etc. Iedere schrijver, journalist of blogger kent de opbouw van een goed artikel. Maar weet je ook dat je je verhaal ‘oprolbaar’ kunt maken? Heel handig wanneer je bijvoorbeeld niet exact weet hoeveel publicatieruimte je hebt. Een eindredacteur kan immers altijd besluiten om je artikel in te korten.
 
Maar eerst even terug naar de opbouw van een verhaal. Strikt genomen is er geen ‘goed of fout’ als het gaat om het overbrengen van een boodschap. Wel is er de gebruikelijke of de creatieve manier. Voor het gemak gaan wij even uit van de standaard opbouw, waarbij je een pakkende kop bedenkt en in de intro antwoord geeft op de 5 W’s en de H.  
 

Vijf W’s en de H?

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe zijn de zes belangrijkste vragen voor een journalist. Heb je de antwoorden op die vragen, dan kun je het nieuwsbericht of artikel schrijven. In de meeste gevallen geef je in de intro kort antwoord op al deze vragen. De rest van je bericht staat in het teken van het uitleggen, verklaren en duiden van deze korte introductie. Om de materie behapbaar en lekker leesbaar te maken, laat je (vak)mensen of experts aan het woord en gebruik je hun quotes voor een persoonlijke invulling.
 
Een langer artikel bevat in veel gevallen tussenkopjes, zodat het artikel niet eindigt in één grote woordenbrij. Heb je alle cruciale informatie verwerkt en heb je nog wat minder belangrijke informatie over? Dan verwerk je die in je ‘grote’ finale. Zo wordt je verhaal oprolbaar.
 

De grande finale

Films, theaterstukken, musicals; ze werken allemaal toe naar de apotheose, de grote finale. In zekere zin kun je met jouw artikel ook naar die grote afsluiter toewerken. Maar wanneer je in opdracht van een medium of opdrachtgever werkt, kan het zijn dat jouw laatste alinea(‘s) nooit wordt gepubliceerd. Vaak weet je ongeveer hoeveel ruimte c.q. woorden je krijgt. Maar door een verschuiving in de indeling of plaatsing van grotere afbeeldingen of belangrijkere artikelen kan er toch ineens minder ruimte beschikbaar zijn. De eindredacteur kan er dan voor kiezen jouw artikel in te korten. Precies daarom is de oprolbaarheid van een artikel belangrijk.
 
Oprolbaar wil zeggen dat je minder belangrijke informatie zo veel mogelijk verder naar beneden zet of helemaal onderaan plaatst. Vindt de eindredacteur het noodzakelijk om jouw stuk in te korten, dan gaat er geen belangrijke info verloren. Het kan om die reden ook nooit kwaad om tijdens een interview meer vragen te stellen dan je eigenlijk van plan was. Wordt je artikel volledig gepubliceerd? Mooi, dan hebben lezers wat meer achtergrondinformatie. Schrappen ze de laatste alinea? Dan wordt ie waarschijnlijk niet eens gemist.


Volgend bericht Vorig bericht