Hoe je een nieuwsbrief schrijft die mensen willen lezen

Door Stijlmeesters Dinsdag 26 mei 2020
Hoe je een nieuwsbrief schrijft die mensen willen lezen

Met een e-mailnieuwsbrief deel je acties, nieuws en kennis met klanten, leden, of andere mensen die interesse hebben in je bedrijf of organisatie. De ene keer verstuur je een nieuwsbrief om te inspireren, een andere keer wil je je lezers bijvoorbeeld tot actie aanzetten. Met onze tips voor het maken van een nieuwsbrief kun je de communicatie met je doelgroep ongetwijfeld verbeteren.

We zeiden het al eerder: denk eerst goed na wie je doelgroep voor deze mailing is. Bedenk daarna waarom je een nieuwsbrief wilt versturen; wat wil je deze mensen vertellen, of laten doen? Natuurlijk kun je vertellen over dat ene product, of mensen uitnodigen voor een webinar. Maar een nieuwsbrief wordt interessanter (en dus beter gelezen) als je een mooie mix van korte berichten maakt. Deel kennis, breng op ideeën, inspireer én zet je lezer aan tot actie. Dit doe je via een CTA, call to action: één zin of combinatie van enkele woorden die je lezer tot actie aanzet. Een yogalerares kan, even als voorbeeld, mensen uitnodigen voor een meditatiesessie, maar ze kan ook recepten delen voor smoothies, of een boek over mindfulness aanbevelen. Drie tot zes onderwerpen in een E-letter is voldoende. 

Maak de nieuwsbrief scanbaar
Verzin een goede onderwerpregel; de korte tekst die ontvangers al meteen in hun inbox kunnen lezen. Hoe aantrekkelijker, persoonlijker of mysterieuzer deze regel, hoe groter de kans dat ontvangers je nieuwsbrief openen. Je kunt in de onderwerpregel ook twee of drie onderwerpen uit je e-mailnieuwsbrief heel kort introduceren, een voorbeeld: Schrijf in voor webinar 9 juni | Column van award-winnaar. Of stop in deze regel meteen al een CTA: ‘Uiterlijk 15 mei: inschrijven voor gratis webinar’.

Heldere, actieve taal
Behandel één onderwerp per alinea. Geef elke alinea een vetgedrukte kop die het onderwerp omschrijft. Zelfs mensen die je mailing alleen scannen, krijgen zo waarschijnlijk de belangrijkste informatie wel mee. Schrijf je nieuwsbrief in actieve taal, dus niet ‘Het webinar wordt gepresenteerd door Jantien Jansen’, maar ‘Jantien Jansen presenteert het webinar’. Let er ook op dat je taalgebruik positief is: je benoemt wat iemand wél zou moeten doen, in plaats van wat niet. Dus niet: ‘Wacht niet te lang met aanmelden’, maar ‘Meld je hier aan’.

Tot actie aanzetten
Hou je teksten kort; twee zinnen per onderwerp kan in sommige gevallen al genoeg zijn. Onder de alinea plaats je namelijk een link in combinatie met een CTA die naar een site verwijst waar mensen meer kunnen lezen of bekijken. Denk bij ieder onderwerp goed na over de meest passende ‘call to action’: een zin die je lezer uitdaagt iets te doen. Veel gebruikte CTA-regels zijn ‘Lees verder’ of ‘Meer informatie’. Maar kies liever creatievere manieren om mensen tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld: ‘Klaar voor actie?’, ‘Heb je trek gekregen?’, ‘Start meteen met lezen’.

Heldere vormgeving
Zorg er ten slotte voor dat je E-letter er mooi uitziet, of zelfs door een professional is vormgegeven. Mensen lezen liever teksten die er fraai en vooral overzichtelijk uitzien. Een heldere, niet te kleine letter is essentieel. Zoek bij elk onderwerp beeldmateriaal. Een afbeelding is geen noodzaak, maar kan wel de aandacht trekken. Test wel of de plaatjes goed worden geladen. Ga na of je footer tekst helemaal klopt; dat is die tekst onderaan waar de adresgegevens van je bedrijf staan. Ook staan daar de iconen die naar je social media verwijzen en is er de mogelijkheid om uit te schrijven voor de nieuwsbrief.

Wil je een structurele communicatie met jouw relaties opstarten via nieuwsbrieven, of denk je dat die communicatie naar een hoger niveau kan, neem dan eens contact met ons op. Wij bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden en stellen eventueel een voorstel op.
Meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk het op deze pagina.


Volgend bericht Vorig bericht