Grijp de aandacht met pakkende teksten op social media

Door Stijlmeesters Vrijdag 19 juni 2020
Grijp de aandacht met pakkende teksten op social media

Als bedrijf of organisatie kun je met social media uitstekend jouw doelen halen. Je kunt deze media op allerlei manieren inzetten om je doelgroep te bereiken en van boeiende informatie te voorzien. Maar hoe schrijf je, tussen al het social mediageweld, goede social mediaberichten die de aandacht van de lezer pakken én behouden?

Dat je creatief moet zijn in het aanbieden van content is een inkoppertje. Variatie is van belang om de aandacht ook na het eerste bericht vast te houden. De één leest graag jouw uitgebreide blogs waarin je kennis deelt, de ander ziet graag een foto van de gezellige vrijdagmiddagborrel op kantoor. Bied je beide soorten content aan dan kan de afwisseling er juist voor zorgen dat jouw volger blijft meelezen.

De openingszin
Start met een pakkende eerste zin om direct de aandacht van de lezer te grijpen. Vaak is dit een vraag of een interessant feit, soms in combinatie met een emoticon. Houd die zin kort (maximaal 5 woorden) en apart van de vervolgtekst, zo vallen de lezersogen gemakkelijk op de tekst. In het vervolg van je post kun je een toelichting geven, maar maak ook die niet te lang (maximaal 18 woorden). Link liever door naar een pagina waar mensen meer informatie kunnen vinden.
De meeste social mediagebruikers ‘scannen’ de tekst. Er is immers zoveel aanbod van content, dat ze met ‘snellezen’ alvast een voorselectie doen. Daarom is het zo belangrijk om je social mediapost kort en krachtig te houden.

Houd het persoonlijk
Uit de cijfers en statistieken van o.a. Facebook blijkt dat persoonlijke en informele content op social mediakanalen duidelijk voor meer betrokkenheid zorgt. Lezers willen zich graag herkennen in jouw verhaal en een klik met je voelen. Schrijf je te zakelijk en formeel, dan haken mensen af. Zakelijk schrijven is bestemd voor andere kanalen en doelgroepen, bijvoorbeeld persberichten. Humor werkt altijd goed, maar je moet het niet overdrijven. Onthoud altijd voor wie je het bericht schrijft en wat je ermee wilt bereiken!

De beste combinaties bestaan uit een persoonlijk stukje content samen met een link naar een zakelijk doel. Bijvoorbeeld een foto van jezelf of een collega achter de laptop, met een brede lach en een duim, waarbij je schrijft dat de blog over social media is afgerond. Daarbij link je dan natuurlijk door naar de website waar die blog te vinden is.

De ideale lengte
Er zijn op het web verschillende overzichten te vinden van de ideale lengte van een post per kanaal. Zo zijn de beste Facebookberichten tussen de 1 en 80 karakters lang. Tweets (twitterberichten) die goed scoren zijn tussen de 71 en 100 karakters lang en op Instagram schrijf je het beste berichten met 138 tot 150 tekens.
Vergeet ook de hashtags niet. Die zijn vooral handig op Instagram en Twitter. Op Facebook is het minder gebruikelijk om hashtags te gebruiken, maar het kan wel. Hashtags maken je post beter vindbaar. Iemand die zoekt op #contentbureau, zal jouw bericht tegenkomen als jij die hashtag in je social mediapost hebt staan. Instagram laat zelfs 30 hashtags toe. Natuurlijk kun je 30 hashtags in jouw bericht zetten; je bent dan op meer termen vindbaar, hebt een groter bereik en haalt er uiteindelijk misschien zelfs meer conversie uit. Aan de andere kant kan Instagram te veel hashtags aanmerken als spam. Ook geven ze volgers het gevoel dat je alleen maar wilt scoren op bereik. Ons advies is dan ook om het te houden bij circa 10 hashtags per bericht. Zo heb je een beetje van beide.

En nu?
Oefening baart kunst! Wil je toch graag meer weten over schrijven voor social media? We geven je graag nog een aantal tips en adviezen. Natuurlijk kunnen wij ook helpen met het creëren van geschikte content voor jouw social mediakanalen.

Lees in onze andere blogs meer over het schrijven van nieuwsbrieven, whitepapers, projectbeschrijvingen en SEO-teksten.


Volgend bericht Vorig bericht