Goed voorbeeld doet volgen

Door Stijlmeesters Donderdag 2 juni 2022
Goed voorbeeld doet volgen

Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe zijn de zes bekendste vragen in het arsenaal van een tekstschrijver of journalist. Met die vragen kom je eigenlijk alles te weten. Maar het is juist het ‘ondergeschoven kindje der vragen’ dat zorgt voor levendigheid in je verhalen; kun je daar een voorbeeld van geven? 
 
Met een gewone opsomming, samenvatting of uitleg van het onderwerp blijft je tekst vaak wat oppervlakkig. Je verhaal krijgt pas echt body wanneer je durft te vragen naar voorbeelden. Niet alleen wordt alles duidelijker voor de lezer, ze kunnen het ook voor zich zien.
 
Maak het concreet
Een beschrijving is niks zonder voorbeelden. ‘Wij leveren het beste vlees.’ Dat is leuk, geef daar eens een voorbeeld van. Waarom is jullie vlees het beste? Voorbeelden zijn niet alleen noodzakelijk wanneer je beweringen concreet wil maken. Ook wanneer onderwerpen niet helemaal duidelijk zijn, zorgen voorbeelden voor opheldering.
 
Denk bijvoorbeeld aan een artikel over een nieuw soort warmtepomp. Dat wordt al snel een technisch verhaal dat enkel installateurs en technici begrijpen. Door voorbeelden te geven van verschillen tussen dit nieuwe product en z’n voorganger, maak je het concreter. Voeg vervolgens nog wat voorbeelden toe van toepassingen voor deze warmtepomp of leg uit hoe dit bij iemand thuis functioneert en je artikel kan niet meer stuk.
 
Je laten leiden door je eigen nieuwsgierigheid, is best vaak al voldoende om tot de kern van de boodschap door te dringen. Kinderen hebben er ook wel eens een handje van om bij alles te vragen ‘waarom’. Het is dus soms niet verkeerd om vast te houden aan die kinderlijkheid en bij alles wat je hoort een vraag te stellen. Waarom? Kun je dat uitleggen? Hoe zit dat precies? Kun je een voorbeeld geven?
 
Word niet lui
Gemakzucht ligt altijd op de loer. Pas dus op voor luiheid. Het eerste voorbeeld dat iemand geeft, is vaak een cliché, een algemeenheid die alleen nog maar meer vragen oproept of gewoonweg niet het beste idee is. Zoek daarom altijd verder en stel meer vragen. Het kan daarbij niet specifiek genoeg zijn. We willen alles weten; van namen en rugnummers tot tijdstippen en plaatsen. Hoe concreter, hoe beter.
 
Wanneer het verhaal, artikel of interview af is, vinden wij het altijd belangrijk om het door iemand anders te laten lezen. Zelf heb je immers al vele uren in het onderwerp gestoken en weet je alles van het onderwerp af. Begrijpt mijn tegenlezer ook waarover ik het heb en blijven er geen vragen onbeantwoord? Dan heb jij je doel bereikt!


Volgend bericht Vorig bericht