Crossmediale communicatie: de perfecte mix

Door Stijlmeesters Woensdag 14 juli 2021
Crossmediale communicatie: de perfecte mix

Je hebt een marketingcampagne voor jouw bedrijf uitgewerkt en je wil de boodschap natuurlijk zo breed mogelijk onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. De boodschap is duidelijk te zien en te lezen op jouw website maar toch wil je dat het bericht of de informatie meer mensen bereikt. Dit is waar crossmediale communicatie om de hoek komt kijken. Met de juiste inzet van communicatiemiddelen creëer jij meer betrokkenheid via verschillende mediaplatformen. Deze blog gaat over hoe jij jouw marketingboodschap crossmediaal kunt verspreiden.

Door de boodschap op verschillende mediaplatformen te verspreiden heb je een groter bereik en verhoog je de interactie. Niet iedereen heeft een LinkedIn-account of een Instagrampagina, dus je vergroot de kans dat jouw boodschap gelezen wordt door meerdere kanalen in te zetten. Je creëert als het ware meer ‘touchpoints’. En doordat de doelgroep het bericht vaker via verschillende kanalen voorbij ziet komen, zorg je automatisch voor meer herkenning.

Onderzoek de juiste mediaplatformen

Als eerste is het belangrijk om onderzoek te doen naar de mediaplatformen waarop jouw doelgroep actief is. Zo weet jij via welke kanalen je de boodschap het beste kunt verspreiden, en op welke beter niet of minder vaak. Daarna is het handig om voor elk kanaal de voordelen en nadelen vast te stellen. Heb jij een zakelijke doelgroep? Dan is het handig om de voor- en nadelen van LinkedIn maar bijvoorbeeld ook vakbladen te bekijken en zullen bijvoorbeeld TikTok of publieksbladen minder interessant zijn. Met die afwegingen krijg je het beste inzicht in de kanalen die voor jouw crossmediale communicatiecampagne geschikt zijn en kun je bepalen op welke manier je het bericht of boodschap daarop afstemt.

Verwijzen naar de hoofdbron

Alles goed onderzocht? Begin met een hoofdbron waarop jouw bericht of boodschap komt te staan; meestal is dit de eigen website. Deze bron gebruik je om vanuit andere media of kanalen naar te linken. Je plaatst bijvoorbeeld een nieuwe blog op je website; vervolgens deel je de link naar deze content op Facebook en Instagram. Niet zelden is het ook interessant om jouw blog, artikel of andere boodschap in een vakblad te (laten) plaatsen, zowel online of op papier. Op deze manier creëer je een goede mix van kanalen waarop je een bericht of boodschap met hetzelfde onderwerp verspreidt. En dat versterkt elkaar. Kun je het allemaal nog volgen? Soms kan het handig zijn om een contentkalender op te stellen, zodat je het overzicht behoudt!

Elk kanaal heeft een andere taal

Het onderwerp van elk bericht is hetzelfde, maar de stijl van schrijven kun je aanpassen aan het platform waarop je de boodschap plaatst. LinkedIn heeft bijvoorbeeld een andere tone-of-voice dan Instagram. Niet alle social mediakanalen maken gebruik van hashtags en emoticons, of ze zijn er minder relevant. Hetzelfde geldt voor een ondersteunende afbeelding. Door een afbeelding toe te voegen aan jouw bericht maak je het ook visueel aantrekkelijk voor de lezer. Deze afbeelding moet natuurlijk ook goed afgestemd worden op het specifieke kanaal, de juiste afmetingen (pixels) voor afbeeldingen kun je makkelijk via Google vinden.

Crossmediaal communiceren vergt dus best wat werk. Van een goede planning tot effectieve uitvoering. Maar zodra je dit op de juiste manier doet, kan het je echt veel bereik en interactie opleveren! Zeker de moeite waard dus.

Totaalconcept aanbieden

Andersom kan het ook; als een vakblad aandacht aan jouw product of bedrijf schenkt via een artikel kun je deze ook mooi op de website plaatsen en verspreiden op social media. Soms is het voldoende om een samenvatting over te nemen en dan te linken naar de originele bron. Bekijk crossmediaal dus zo ruim als zinvol voor jou is. Combineer televisie met radio, online met offline. Door steeds te verwijzen van en naar een ander medium, bied je een totaalconcept. 

Met ons uitgebreide netwerk en ervaring helpen wij jouw campagne onder de aandacht te brengen op de juiste plekken. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!


Volgend bericht Vorig bericht