Camera klaar? Set klaar? Actie!

Door Stijlmeesters Dinsdag 24 mei 2022
Camera klaar? Set klaar? Actie!

Bij een videoproductie is een goede voorbereiding van groot belang. Vette shots maken en de juiste dingen op beeld krijgen is een van de spectaculairste manieren om een goed verhaal over te brengen naar je doelgroep. Velen zullen denken dat het maken van een video snel en eenvoudig te doen is. Want met onze smartphone kunnen we toch ook videootjes maken. Wij kunnen uit ervaring in elk geval zeggen; simpel is het zeker niet. Een video produceren bestaat uit veel meer dan even wat beelden schieten. Om een video goed te kunnen opnemen, loop ik hierbij even door wat we daarvoor nodig hebben om een goede productie te maken. 
 
Voorbereiding is misschien wel het allerbelangrijkst bij de totstandkoming van een videoproductie. Anders sta je al snel met één nul achter. Hoe zorg je ervoor dat je niet binnen de kortste keren tegen obstakels aanloopt tijdens je productie? Daar zijn een aantal handige tips voor. 
 
Overzichtelijk te werk gaan
Om je voorbereiding zo overzichtelijk mogelijk te maken, is het voor iedereen die meewerkt aan de productie belangrijk om schematisch te noteren wat en wanneer er iets moet gebeuren. Om dit op een duidelijke manier te doen, stellen we een callsheet op. Zo’n sheet bevat een gedetailleerde uitwerking voor een opnamedag, waarin stap voor stap staat beschreven hoe we de opnames in goede banen leiden. Op deze manier zorgen we voor een correcte uitwerking. We voorkomen miscommunicatie tijdens de opnamedag en zorgen ervoor dat we aan het einde geen essentieel beeldmateriaal zijn vergeten.
 
Voor het opstellen van de callsheet hebben we voorafgaand een gesprek met de opdrachtgever. In dit gesprek bespreken we de wensen en eisen. De aantekeningen hiervan zijn essentieel in de voorbereiding. Op basis hiervan kunnen we vaststellen welke elementen in de video moeten terugkomen en welke apparatuur nodig is bij de draaidagen. Via de eerste opzet voor de callsheet kunnen we al kort en bondig afstemmen met de opdrachtgever hoe het verhaal eruit gaat zien, afhankelijk van de wensen en verwachtingen. 
 
Apparatuur en tijdschema
Na dit gesprek starten we met het volledig uitwerken van een callsheet die als voorbereiding voor de draaidag dient. Zonder een overzichtelijke lijst van de gewenste shots, de apparatuur en de mensen die nodig zijn, ontstaat er geen effectief werkproces. Ook randzaken schrijven we op, zoals benodigde batterijen, lampen of een acculader. Zo voorkomen we dat lampen, camera’s of laptops zonder stroom komen te staan. Om verdere verwarring te voorkomen kunnen we het best ook een tijdsplanning opstellen. Hierin schrijven we op wanneer en waar we op bepaalde tijden moeten zijn. Dit is de manier om miscommunicatie tussen ons en onze contactpersonen te voorkomen. Op het moment dat bepaalde personen nodig zijn op een set of plek, weten ze tijdig waar ze moeten zijn. Dat maakt het opstellenen van een tijdsplanning enorm belangrijk voor de productie.
 
Een tijdsplanning hoeft niet altijd op de minuut te kloppen. We gebruiken vaak een globale tijdsindicatie om voor iedereen een goede inschatting te maken. Het komt regelmatig voor dat geplande tijden uitlopen of er is te weinig tijd om iets volledig af te ronden. Belangrijk om rekening mee te houden – maar wat vaak wordt vergeten - zijn reistijden, maar ook tijden voor het opbouwen van de apparatuur en eventueel de sets. Probeer op tijd op de locatie te zijn en houd de tijd in de gaten. Dit zorgt tegelijk voor een goede werksfeer en voorkomt irritaties. Dit is belangrijk om positieve energie vast te houden voor de productie. Mensen die te laat zijn, gooien de planning in de war, wat onherroepelijk gevolgen heeft voor de werksfeer. 
 
Script en crew
De volgende stap die erg belangrijk is, is een script waarin precies staat wat er te zien moet zijn en wat er gezegd moet worden door mensen die op beeld verschijnen. Hierin komt het idee voor de video tot uiting, van begin tot eind. Bedenk hierbij goed wie, wat en wanneer iets moet zeggen. Maar ook welk geluid, muziek, interview, voice-over gebruiken we. Zorg dat dit op een duidelijke manier wordt verwerkt. Net als de andere informatie in de vorige alinea’s doe je dit in een overzichtelijke tabel. Bij elke scene beschrijf je de gebeurtenissen, uit welke hoek, welke plaats en hoe je een shot gaat uitvoeren. In een tabel kunnen we voor bepaalde beelden alvast stock-beelden opzoeken, ook om te laten zien wat we in gedachten hebben bij bepaalde beelden. Zo krijgt ook de opdrachtgever een kleine indicatie van hoe bepaalde scenes er uit gaan zien. Eigenlijk is dit een storyboard verwerkt in het script. Hiermee creëren we duidelijkheid voor alle deelnemende personen aan de productie. 
 
Niet voor alle opnames hebben we een meerkoppige crew nodig. Ook met één of twee personen (cameraman en interviewer/regisseur kunnen we een heel eind komen. Wil je de video van hogere professionele kwaliteit voorzien, bijvoorbeeld om hem op televisie of voor groot publiek te vertonen, dan is het belangrijk om meerdere professionals in te schakelen voor verschillende onderdelen van de video. Vaak gaan we dan uit van een crew die bestaat uit een geluidsman, cameraman, regisseur en presentator/interviewer. Bij voorkeur ook een assistent die het proces vlot kan laten verlopen. In het script is het gemakkelijk om van ieder de gegevens in een tabel – net zoals je dat gedaan hebt bij de apparatuur – op te nemen. Zo is iedereen op de dag van de opnames altijd bereikbaar. Al met al zijn een callsheet en script voor eigenlijk elke productie onmisbaar. 
 
Wil je weten hoe zo’n callsheet eruitziet? Vraag of mail mij (marco@stijlmeesters.nl) en dan stuur ik je een voorbeeld of ik help je met het opstellen van een callsheet.


Volgend bericht Vorig bericht