Zelf met de rode pen door je teksten

5 tips voor een kritische blik

Helemaal blij met je tekst, dan leg je tevreden je pen neer of sla je het document op. Klaar! Niet zo snel, want heb je wel kritisch naar je eigen tekst gekeken? Durf jij met een rode pen door je eigen artikel heen? Dat levert je een beter artikel op en iets waar je écht trots op kunt zijn. We geven je graag tips over hoe je die laatste check het beste kunt aanpakken.

5 tips voor een kritische blik

1.     Leg je tekst weg
Wanneer je al uren of soms zelfs dagen naar het beeldscherm staart en steeds blijft schaven aan je tekst, is het goed om ‘m na afronding even met rust te laten. Door er later met een frisse blik naar te kijken, krijg je nieuwe inzichten en zie je soms gekke zinsconstructies of grammaticale fouten waar je eerder overheen las.  

2.     Lees ‘m hardop
Het klinkt misschien gek, maar lees je tekst hardop. Je hoeft het niet eens voor te lezen aan anderen, gewoon hardop voor jezelf is voldoende. Het zorgt ervoor dat je je beter concentreert en zo eenvoudiger foutjes uit de tekst haalt. Het stelt je ook in staat om interpunctie op de juiste plaats in de zinnen te zetten. Je hoort namelijk wanneer er een adempauze is. En heb je toevallig wel toehoorders? Dan kunnen zij meteen feedback geven.
Leg je tekst even weg, lees 'm hardop en leg 'm nog een naast de briefing.

3.     Geprint leest beter
De tekst op het scherm is toch hetzelfde als die op het fysieke papier? Klopt, en het is ook milieuvriendelijker om niet iedere tekst te printen. Toch ervaar je een geprinte tekst anders dan een digitale uitvoering ervan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat langdurig beeldschermgebruik kan leiden tot hoofdpijn, wazig- en dubbelzien. Niet al te best dus voor het kritisch kunnen beoordelen van je tekst.

4.     Leg je tekst naast de briefing of naast je originele idee
Deze tip geldt niet voor alle teksten, want soms zit er geen opdrachtgever en dus geen briefing achter. Maar ook als je het onderwerp zelf bedenkt, is deze de moeite waard om te onthouden. Het loont namelijk altijd om vooraf duidelijk te noteren waar je tekst over moet gaan.

Ligt er eenmaal een bijna afgerond document, leg dan je plan en de uitvoering ervan nog eens naast elkaar. Zo kun je nagaan of je niet te ver bent afgedwaald.  

5.     Verplaats je in de lezer
Een wat lastigere methode om dé perfecte tekst voor je lezers te maken, is door je in hen te verplaatsen. Schrijf het verhaal dat je wil en volg daarna stap 1 op: leg je tekst een poosje weg. Wanneer je met hernieuwde energie naar de tekst kijkt, verplaats je dan ook meteen in de doelgroep. Denk je dat zij het begrijpen of willen lezen? Zo ja, dan heb je je werk goed gedaan. Zo niet, schaaf dan nog wat bij.

Stijlmeesters helpt je verder

Je hoeft uiteraard geen ster te zijn in het schrijven van teksten. Wij kunnen jou namelijk helpen. En we gaan zelfs nog een stapje verder. Of het nu gaat om aantrekkelijke webteksten, boeiende artikelen, persberichten, wervende teksten, fotoreportages of pakkende video’s; wij creëren content waarmee jij de aandacht trekt én vasthoudt. Ook kunnen wij ons zeer goed verplaatsen in jouw doelgroep. Bovendien helpen we je – als je dat wil – met het plannen, beheren en verspreiden van jouw content. Al deze werkzaamheden vallen onder onze vier pijlers: contentcreatie, contentmanagement, contentstrategie en contentmarketing.