Research; zoeken in alle hoeken

Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?

Deze vragen willen niet alleen je lezers beantwoord krijgen, ook als schrijver moet je de antwoorden op deze vragen helder krijgen. Dit begint bij goede en soms diepgravende research. Daarmee vinden wij de antwoorden die we zoeken die we vervolgens in de teksten en artikelen kunnen beschrijven. Uitgebreide research komt elk artikel of elke tekst altijd ten goede.

Al het begin is moeilijk, maar als je eenmaal begint met research is het soms moeilijk om weer te stoppen. Internet vormt een eindeloze bron aan informatie. Om nog maar te zwijgen over wat kranten, tijdschriften, documentaires, enzovoort kunnen toevoegen. Toch is niet alle informatie relevant en betrouwbaar voor jouw artikel of interview. Daarom hierbij een paar tips om het informatief en overzichtelijk te houden.

Google is je beste vriend

Een zoekmachine als Google, Yahoo! of Bing is in veel gevallen je beste vriend. Zij verwijzen je door naar magazines, krantenartikelen of webpagina’s boordevol informatie. Door te variëren in de zoektermen, kom je vaak op net even andere sites terecht. Afhankelijk van je onderwerp, loont het om ook in het Engels te zoeken. Schrijf je bijvoorbeeld over warmtepompen, zoek dan ook eens op 'heat pumps'. Of tik in ‘solar panel’ in plaats van ‘zonnepaneel’.
Het internet wijst je vaak in de goede richting, maar weet ook niet alles. In tijdschriften en kranten vind je langere (opinie)stukken waarin experts hun mening en kennis delen.

YouTube en TED Talks

Op YouTube vind je niet alleen hilarische kattenfilmpjes of mislukte audities. Het videoplatform staat ook vol met korte handleidingen, vlogs en handige tutorials. Ook over jouw onderwerp is vast iets te vinden. En is de inhoud van de video’s niet interessant, dan ontdek je daar wel wie belangrijke spelers zijn binnen het vakgebied. Je kunt dan specifiek op zoek naar hun materiaal op het internet.
Heb je een paar minuten extra voor je vooronderzoek, google dan eens op TED Talks. Deze website verzamelt video’s van experts op het gebied van Technology, Entertainment en Design (TED). De kennis die je hier opdoet, kun je in veel gevallen één op één gebruiken in je artikel of voorleggen als input bij een interviewkandidaat, en hem of haar een reactie uit te lokken.

Overzicht
creëren

De stortvloed aan informatie die tijdens de research op je afkomt, kan overweldigend zijn. Op een simpele manier houd je het overzicht. Start een Google doc, Word-document of Freeform-pagina en kopieer daarin alle links naar video’s en webpagina’s met eventueel de delen van de tekst die voor jou relevant zijn. Waar het een papieren artikel betreft, kun je de naam van de krant of het tijdschrift, een kopie van de tekst(gedeelte) en de datum van verschijning noteren. Dit document is ook handig als bronnenlijst. Schiet je nieuwe informatie of nieuwe specialisten te binnen? Open dan  dit document en maak snel een aantekening. Zo hou je alles wat met jouw artikel of tekst te maken heeft eenvoudig bij elkaar.

Kortom, genoeg mogelijkheden om je artikel of interview tot in de puntjes voor te bereiden. Jij hoeft alleen nog maar die puntjes op de i te zetten.

Tekst: Laura Timmermans (Tekstschrijver/Journalist bij Stijlmeesters)