Hef je writers block op

De eerste stap naar de oplossing

De handen in het haar, een blanco vel voor je. Het oordeel van de dokter: writer’s block. Het lukt je maar niet om een nieuw onderwerp te verzinnen en de eerste woorden op papier te krijgen. Hoe houd je het interessant, maar meer nog: waar begin je? Toch is die eerste stap makkelijker dan je denkt. 

Inspiratie komt soms op de meest interessante plekken naar boven. Op de wc, onder de douche, tijdens het wandelen of precies op het moment dat je je avondeten opschept. Wanneer je enkel krekels hoort en de nieuwe ideeën uitblijven, heb je last van het zogenaamde writer’s block, ofwel schrijversblok. Dit tijdelijke onvermogen om teksten te schrijven, leidt vaak tot frustraties. Met een paar simpele tips helpen we je weer op weg.

Laat het los

Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar door krampachtig vast te houden aan het idee dat je iets moet schrijven, blokkeer je vaak alleen maar verder. Laat het daarom los. Door er even niet aan te denken, gun je je hersenen wat rust. Zo kunnen ze later weer fris en fruitig aan de slag.

Kun je het toch niet loslaten? Blijf dan nieuwsgierig en stel jezelf open voor vreemde prikkels. Daarmee bedoelen we dat een regelmatig uitstapje buiten je comfortzone verhelderend kan werken. Werk je in het onderwijs, kijk dan eens naar hoe een luchtvaartmaatschappij of zorginstelling het doet. Zit je normaal in de juwelen, kijk dan eens naar de posts van een slager of bakker.


Je doelgroep bepaalt

Ontdek wat speelt bij je doelgroep. Luisteren is het enige dat je hoeft te doen. Door te weten wat hen bezighoudt, kom je vaak al op ideeën. Een vraag van een volger of toevallige bezoeker, kan voor jou het onderwerp voor een artikel of blog betekenen. Het loont ook om in je eigen familie- en kennissenkring eens na te vragen wat hen bezighoudt. Soms kun je hun antwoorden omturnen tot iets wat bij jouw merk of bedrijf past.

Na-apen of teksten een op een kopiëren is een echte no no, maar je kunt je wel laten inspireren door wat anderen in jouw vakgebied al schreven.

Vind je antwoord online of in de krant

Lang leve het internet! Deze eindeloze bron aan informatie zorgt ervoor dat we zelf minder hard hoeven na te denken. Struin bijvoorbeeld Facebook, Pinterest en Twitter af en lees de vragen en opmerkingen die onder jouw doelgroep spelen. Nog een handig hulpmiddel: fora. Op een forum stellen geïnteresseerden elkaar vragen. Misschien kun jij ze het antwoord geven in de vorm van een blog of artikel.
De krant. Ja, die bestaat ook nog. Met alle apps en social media vergeten we steeds vaker dé manier waarop we ‘vroeger’ veelal het nieuws binnenkregen. Kranten, en ook tijdschriften, staan boordevol verhalen en opiniestukken die je online niet leest. Ze kunnen een handige kapstok zijn om jouw nieuwste blog aan op te hangen.

Beter goed gejat

Na-apen of teksten een op een kopiëren is een echte no no, maar je kunt je wel laten inspireren door wat anderen in jouw vakgebied al schreven. Kijk bijvoorbeeld naar de titel van een blog en geef er je eigen draai aan. Het is meteen een mooie manier om te zien wat aanslaat bij je publiek en wat niet. Als we je dan toch een tip mogen geven: lijstjes! Mensen zijn er verzot op. Een top 10 leukste vakantiespellen of een top 5 met hipste sandalen; zoiets doet het altijd goed.

Houd het simpel

Vaak denken we te moeilijk, terwijl een goed idee in veel gevallen dichterbij is dan gedacht. Hoe dichtbij is die inspiratie? We geven een paar voorbeelden:

1. 
Seizoenen. Vooral bij seizoensgebonden producten is de link met de lente, zomer, herfst of winter al snel gemaakt. Maar ook uit kleuren, temperaturen en eten dat bij de tijd van het jaar hoort, kun je inspiratie halen.
2.
Geuren. Appeltaart, pindakaas, een regenbui of mandarijntjes. Sommige geuren zijn sterker dan anderen en associeer je met iets uit het verleden of doen je ergens aan denken. Gebruik dat voor die ene briljante ingeving.
3.
Muziek. Een zin in een liedje of een bepaalde melodie kunnen je zomaar inspireren.

Je merkt het al; genoeg manieren om je vastgeroeste gedachtepatroon los te krijgen in de zoektocht naar inspiratie.